Borgsom en verzekering
Op deze pagina beantwoorden we al jouw vragen over de borg en verzekering. Zo is alles duidelijk voor vertrek en kun jij zorgeloos genieten van je vaarvakantie.
Uw gehuurde schip is vanzelfsprekend goed verzekerd door middel van een uitgebreide verhuurverzekering. Echter, net als bij vrijwel alle schadeverzekeringen, kent ook deze polis een eigen risico. Hiervoor bent u als huurder verantwoordelijk. De borgsom is dan ook gelijk aan het eigen risico van deze verzekering.
Indien gewenst kunt u er voor kiezen om de borgsom (deels) te verzekeren. Indien u een postadres in Nederland of België heeft kunt u hiervoor gebruik maken van de VaarVakantiePolis van Unigarant.
Woont u buiten dit gebied, dan kan de internationaal opererende verzekeringsmaatschappij Pantaenius u voorzien van een passende borgsomverzekering.
In beide gevallen kunt u kiezen voor de borgsomverzekering, maar is het ook mogelijk om deze verder uit te breiden met bijv. reis- en/of annuleringsdekkingen.

Veelgestelde vragen
Hoe werkt de borgsom?
Bij het huren van een jacht vragen wij een borgsom die betaald kan worden met contanten of een creditcard (alleen VISA of Mastercard). De borgsom wordt terugbetaald binnen 7 dagen na het inleveren van het jacht, mits er geen schade, vermissing van uitrusting of andere kosten zijn. Als er schade, brandstofkosten of kosten voor berging zijn, worden deze eerst van de borgsom afgetrokken.
Waarom betaal ik borg?
De borgsom dient als zekerheid voor eventuele schade of verlies van het gehuurde jacht en de bijbehorende uitrusting en dekt het eigen risico van de Allrisk verzekering van het schip. Dit zorgt ervoor dat eventuele extra kosten, zoals schadeherstel of brandstofkosten, worden gedekt. De borg wordt volledig terugbetaald als er geen schade of kosten zijn na afloop van de huurperiode.
Wat als ik meerdere keren schade maak tijdens het varen?
Omdat de borgsom het eigen risico van de allrisk verzekering dekt, kan het bij meerdere schades zo zijn, dat u een hogere borgsom verschuldigd bent. Als er meerdere schades optreden, worden de kosten van de schade in mindering gebracht op de borgsom. In het geval van ernstige schade of schade die externe expertise vereist, kan het nodig zijn om (een deel van, of gehele) borgsom vast te houden totdat de herstelkosten zijn vastgesteld. De huurder blijft verantwoordelijk voor schade die niet onder de verzekering valt.
Kan ik de borgsom afkopen of verzekeren?
Het is mogelijk om bij diverse gespecialiseerde partijen een zogenaamde borgsomverzekering af te sluiten. Hiermee verlaagt u het financiële risico bij een onverhoopte schade aan het schip. Deze verzekeraars hanteren wel altijd nog een eigen risico op de polis. Ook blijft u de borgsom nog steeds aan de verhuurder verschuldigd, zij staan immers buiten de afspraken met de verzekeraar.
Aanbieders van deze producten zijn bijv. Unigarant in Nederland en Pantaenius in Duitsland.
Welke borgsomverzekering moet ik kiezen?
Unigarant kan enkel door inwoners van NL aangevraagd worden en dekt maximaal een borgsom tot € 2500. Bovendien hanteren ze een eigen risico van 15% van de gevraagde borgsom. Pantaenius is aan te vragen door alle inwoners van de EU en enkele daarbuiten (helaas niet voor US) en kent momenteel een eigen risico van € 100 (check altijd de meest recente polisvoorwaarden voor de details, deze informatie is enkel informatief en niet bindend). Kijk op de bovenstaande informatie/aanvraagpagina’s van de verzekeraars voor alle inhoudelijke details.
Welke verzekering heb ik nodig?
De aangeboden jachten zijn all-risk verzekerd. Dit betekent dat schade aan het jacht doorgaans gedekt is door de verzekering, behalve in gevallen zoals bijvoorbeeld opzettelijke schade, ontstaan tijdens varen onder invloed of schade die buiten het afgesproken vaargebied plaatsvindt. Het is belangrijk om je aan de richtlijnen van de verhuurder te houden om te zorgen dat de verzekering blijft gelden. Voor schade aan andere schepen of eigendommen van derden kan de verzekering van het jacht de kosten dekken, maar er worden administratiekosten in rekening gebracht voor de afhandeling van dergelijke schade.
Wat gebeurt er met de borgsom als er schade is aan de gehuurde jacht?
Als er schade aan de gehuurde jacht is, worden de kosten voor herstel of vervanging van schade in mindering gebracht op de borgsom. Dit geldt ook voor kosten voor brandstof (indien het jacht niet volgetankt is) en eventuele bergingskosten. Als er geen schade of kosten zijn, wordt de volledige borgsom binnen 7 dagen na het inleveren van het jacht terugbetaald.
Ben ik verzekerd voor schade aan andere schepen of eigendommen?
Ja, als je schade veroorzaakt aan een ander schip, valt dit normaal gesproken onder de verzekering van het gehuurde jacht, afhankelijk van de dekking van de verzekering. Er worden echter altijd administratiekosten in rekening gebracht voor het verwerken van dit soort schade. Bij schade tijdens bergen of slepen door een professionele berger, worden administratiekosten van minimaal €250 gerekend.
Wat als ik het jacht buiten het afgesproken vaargebied gebruik?
Als je het jacht buiten het afgesproken vaargebied gebruikt, kan je aansprakelijk gesteld worden voor de schade die hierdoor ontstaat. Dit geldt voor schade aan het jacht en andere schade die direct voortkomt uit het ongeautoriseerd gebruik van het jacht. Deze aansprakelijkheid is beperkt tot €500,- plus het eigen risico, ongeacht de dekking van de verzekering.
Ben ik verzekerd voor schade aan mijn persoonlijke bezittingen of lichamelijk letsel?
Nee, je bent niet verzekerd voor schade aan persoonlijke bezittingen of voor lichamelijk letsel tijdens het huren van de jacht. De verhuurder is alleen aansprakelijk voor schade of letsel als het direct veroorzaakt wordt door een defect aan het gehuurde vaartuig.
We raden je dan ook ten zeerste aan om te controleren welke dekking evt. doorlopende reisverzekeringen bieden, of te overwegen een kortdurende verzekering af te sluiten.
Wat gebeurt er als er externe bergingshulp nodig is?
Indien het jacht vastloopt of assistentie nodig heeft van een professionele berger, worden de kosten van de berging uit de borgsom verhaald. De administratiekosten voor het regelen van de berging bedragen minimaal €250,-. Schade die tijdens het bergen ontstaat, wordt eveneens uit de borgsom gehaald.
Is het mogelijk om de borgsom te betalen via andere betalingsmethoden dan contant of creditcard?
Op dit moment kan de borgsom alleen betaald worden via contanten of creditcard (VISA/Mastercard). Andere betalingsmethoden worden niet geaccepteerd.
Contact opnemen
Voor de toelichting over bovenstaande informatie verwijzen we je graag naar onze algemene voorwaarden. Heb je een andere vraag of staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan gerust contact met ons op. We helpen je graag in de voorbereiding van je vaarvakantie!
